před divadlem
LAJK
2018, polyesterová pryskyřice, kov
400 x 250 x 145 cm
Ruka s pevně sevřenými prsty a palcem vztyčeným vzhůru. Gesto v západní kultuře obecně známé, vnímané jako symbol souhlasu. Skelet ruky, který z gesta vychází, však odkazuje na smrt a zánik, a tím jeho ryze pozitivní vyznění relativizuje.
V současné společnosti je toto gesto masově používaným symbolem sociálních sítí. Přítomnost nebo nepřítomnost palce pod postem může vést k duševním kolizím a psychologickým traumatům Uživatel, který vloží post, ať už jde o fotku domácího mazlíčka, zážitek z výletu nebo názor na politickou situaci, očekává od „přátel“ zaslouženou smršť lajků. Počet lajků je pro něho mírou společenského uznání a úspěchu - frustrovaný, když jich není dostatek, blažený pokud mnoho, neustále kontroluje sociální sítě, zda přicházejí nové lajky a zatracuje „přátele“, kteří nelajkli. Stává se posedlým ve sbírání lajků a v neustálém vršení postů. Kvůli získání lajků se přizpůsobuje veřejnému vkusu a stylizuje se do rolí, ve kterých chce být veřejností přijímán. Protože včerejší lajk už lze považovat za zaručený„death-like“, ve svém tempu nesmí nikdy polevit.
Oproti dávnému starověku, kde při krvavých veřejných představeních rozhodoval postoj palce o životě a smrti, rozhoduje v naší kultuře o pomíjivém bytí a nebytí uživatele sociálních sítí a stává se mimoděk symbolem zániku skutečného života ve prospěch jeho přitažlivější virtuální podoby.
Kryštof Hošek, vystudovaný na Akademii výtvarných umění v Praze, je český figurální sochař. Jeho díla kriticky reflektují současné společenské a politické dění, často s humorným a ostrým nadhledem. Mezi jeho známé práce patří portrét Václava Havla v Knihovně Václava Havla nebo jiných významných osobností. Jeho skulptury, například symbolizující Sametovou revoluci, nás vyzývají k reflexi aktuálního společenského dění. Jeho díla kombinují tradici s moderním pohledem, často s ironií a nadsázkou.Kryštof Hošek se nebojí provokovat, což je patrné z jeho sarkastických soch "Národ sobě"nebo "Poserství míru". Jeho práce často reflektují globální události a vyzývají k hlubšímu zamyšlení nad současnými tématy. Výstava „Soma Sema“ v Museu Kampa nabídla návštěvníkům pohled na Hoškovu vizi posthumánního světa, kde gigantické krysy představují metaforu lidského konání. Toto dílo, stejně jako mnoho jeho jiných, demonstruje Hoškovu schopnost kombinovat tradici s aktuálními událostmi a tématy, čímž vytváří silné a významné sochařské vyjádření.
Partnery instalace jsou Město Tábor a společnost C-energy.
Foto: Herbert Slavík