ŠKOLA ŽEN
Činoherní studio Ústí nad Labem
21/10/2025
úterý 10.00
150 Kč
y

Určeno pro

SŠ a SOU

velký sál

Autor

Molière

Režie

Michal Hába

Hrají

Jan Plouhar, Barbora Váchová, Jan Hušek, Matúš Bukovčan/ Jaroslav Achab Haidler, Lukáš Černoch, Luciana Tomášová

Délka představení

105 minut

www.cinoherak.cz

Divadelní představení Škola žen bude uvedeno krátkým dramaturgickým úvodem, který studenty naladí a připraví na samotný divadelní zážitek. Tento úvod je nedílnou součástí představení a zúčastní se ho všichni diváci.

Po představení bude následovat beseda ve velkém sále. V případě zájmu o besedu uveďte prosím v objednávce u představení Škola žen do poznámky váš zájem a počet studentů, kteří se jí zúčastní. Beseda je zdarma a bude trvat zhruba 30 minut.


Veselá komedie o potřebě ovládat a vlastnit.

Pán z Pařezova se rozhodne vychovat si ideální ženu. Zavře ji do svého skákacího hradu (protože můj, dům můj hrad) a vychovává a vychovává. V nevyzpytatelné logice Molièrovy hravé rozšafnosti ovšem přichází nečekaná láska, která důmyslný plán rozvrací.

Klasickou hru Škola žen, komedii často uváděnou jako Škola pro ženy, napsal francouzský dramatik Molière v roce 1662 a sám si v ní zahrál stárnoucího Arnoulfa, který se snaží vychovat k obrazu svému nastávající manželku Anežku. Režisér inscenace Michal Hába přepsal klasickou komedii do moderní akční podívané s drsnou groteskní komikou. Razantní úprava se ale nijak nepříčí Molièrově textu, naopak ho účinně přibližuje současným divákům.

Michal Hába připravil Školu žen ve spolupráci s Hanou Launerovou, kmenovou dramaturgyní Činoherního studia. Stejně jako u Peera Gynta se spolehl na osvědčený inscenační tým. Scénu zrealizoval režisér společně s Adrianou Černou, která navrhla i kostýmy, hudbu složil Jindřich Čížek. V hlavních rolích dostali příležitost excelovat Jan Plouhar a Barbora Váchová.

Inscenace se stala Komedií roku 2024 na Grand festivalu smíchu ve Východočeském divadle v Pardubicích.

Molière je velmi podvratný autor. Byť psal svoje hry v podstatě na objednávku aristokracie, moci a mocným se ve svých hrách vždy vysmívá. Nahlédnout a vymanit se z dobyvačného a ovládajícího vztahu k lidem a ke světu – to mi přijde jako téma, o kterém má smysl na divadle mluvit. Michal Hába, režisér