Škola žen
Činoherní studio Ústí nad Labem
20/10/2025
pondělí 19.00
580, 530, 480 Kč
y

Skupina

A

velký sál

Autor

Molière

Režie

Michal Hába

Hrají

Jan Plouhar, Barbora Váchová, Jan Hušek, Matúš Bukovčan/ Jaroslav Achab Haidler, Lukáš Černoch, Luciana Tomášová

Délka představení

100 minut

www.cinoherak.cz

Před představením proběhne od 18.30 dramaturgický úvod ve velkém sále, ve kterém asistentka režiséra Hana Polanská představí základní inspirační zdroje a impulsy, které vedly k inscenování Moliérova (už tehdy více než dost) satirického textu. Zaměří se také na aktuální brechtovské uchopení, mocenské struktury jimiž je protknuta naše společnost, emancipační tendence a feministické perspektivy, které inscenace nabízí. Do úvodu se rovněž svým výkladem zapojí režisér inscenace Michal Hába. 
Vstup s platnou vstupenkou/ předplatenkou.


Veselá komedie o potřebě ovládat a vlastnit.

Pán z Pařezova se rozhodne vychovat si ideální ženu. Zavře ji do svého skákacího hradu (protože můj, dům můj hrad) a vychovává a vychovává. V nevyzpytatelné logice Molièrovy hravé rozšafnosti ovšem přichází nečekaná láska, která důmyslný plán rozvrací.

Klasickou hru Škola žen, komedii často uváděnou jako Škola pro ženy, napsal francouzský dramatik Molière v roce 1662 a sám si v ní zahrál stárnoucího Arnoulfa, který se snaží vychovat k obrazu svému nastávající manželku Anežku. Režisér inscenace Michal Hába přepsal klasickou komedii do moderní akční podívané s drsnou groteskní komikou. Razantní úprava se ale nijak nepříčí Molièrově textu, naopak ho účinně přibližuje současným divákům.

Michal Hába připravil Školu žen ve spolupráci s Hanou Launerovou, kmenovou dramaturgyní Činoherního studia. Stejně jako u Peera Gynta se spolehl na osvědčený inscenační tým. Scénu zrealizoval režisér společně s Adrianou Černou, která navrhla i kostýmy, hudbu složil Jindřich Čížek. V hlavních rolích dostali příležitost excelovat Jan Plouhar a Barbora Váchová.

Inscenace se stala Komedií roku 2024 na Grand festivalu smíchu ve Východočeském divadle v Pardubicích.

Molière je velmi podvratný autor. Byť psal svoje hry v podstatě na objednávku aristokracie, moci a mocným se ve svých hrách vždy vysmívá. Nahlédnout a vymanit se z dobyvačného a ovládajícího vztahu k lidem a ke světu – to mi přijde jako téma, o kterém má smysl na divadle mluvit. Michal Hába, režisér